vrijdag 4 augustus 2017

Soep tegen medicatie honger

Speelt je medicatie honger weer op? Soms heb je zin in iets zouts of iets hartigs, dan kun je in plaats van een zak chips ook een lekker zelf gemaakte soepje eten. Ik maak vaak soep, dan maak ik een grote pan in een keer. Ik maak de soep op een moment dat ik geen honger heb, zodat het klaar staat als ik wel honger heb. As je echt heel sterke medicatie honger hebt is het niet fijn om nog een half uur te wachten tot je soep klaar is. Ik maak soep waar minder calorieen in zitten en ik heb hiervoor een basis recept bedacht. Als je op internet recepten voor soep gaat opzoeken kom je van alles tegen. Sommige soepjes bevatten pasta, andere stukjes fijn gehakte zalm, nootjes, veel olie, pitten, zaden, crème fraiche, slagroom, roomkaas en ga zo maar door. Daar wordt je soep natuurlijk lekker van maar het voegt ook veel calorieen toe en je kunt soep ook lekker maken zonder vette ingredienten. Mijn soepjes hebben de volgende filosofie:

-          Het moet vullen

-          Het moet lekker zijn

-          Weinig calorieen zodat je er niet dik van wordt als je er veel van eet

Mijn soepjes zijn eigenlijk altijd vegetarisch want groentes en peulvruchten die ik vaak gebruik bevatten geen vet en weinig calorieen.

Ik maak soep van groentes, kruiden, bouillon en soms peulvruchten. De vezels in geroentes en peulvruchten zorgen voor een vol gevoel zonder dat je veel calorieen binnen krijgt en met een kopje soep heb je ook zo je dagelijkse portie groente van de schijf van vijf binnen. Ik zeef mijn soepen niet. Als je soep zeeft wordt hij dunner, zijn de vezels eruit en vult het niet meer. Mijn basis recept is als volgt:

-          Ui

-          Knoflook

-          Kruiden, specerijen

-          Groente naar keuze

-          1 liter Water

-          1 bouillon

Ik doe alles samen in de pan, breng het aan de kook en als de groente zacht gekookt is pureer ik het met de staafmixer. Dit recept kun je gebruiken voor alle soorten groente, alles wat je maar lekker vind. Het wordt een vrij dikke soep, dit helpt mij om een vol gevoel te krijgen. Alle vezels uit de groente zitten er nog in dus je kan weer even vooruit. Ik eet soep meestal niet als maaltijd. Als ik soep als maaltijd eet neem ik er meestal nog 1 of twee boterhammen bij of voeg ik er nog wat anders aantoe. Dit recept is echt bedoelt om de medicatie honger te stillen zonder veel calorieen binnen te krijgen, je kunt niet leven op alleen soepjes als je bijvoorbeeld wilt afvallen.

Een voorbeeld van groente soep die ik laatst gemaakt heb en erg lekker vond was:

-          Ui

-          Knoflook

-          Cajun kruiden

-          Broccoli

-          Groene linzen (kijk op de verpakking of je deze moet weken voor je he kookt)

-          Bouillon

De linzen die ik in dit recept heb gebruikt waren gedroogde linzen die eerst een aantal uur moesten weken voor ik ze kon koken. Na het weken heb ik eerst de linzen in water gekookt, daarna de broccoli de uit en de knoflook erbij. En natuurlijk de Cajun kruiden. Als de groente en de linzen gaar zijn pureer ik de soep met de staafmixer en ik heb weer voor een aantal dagen lekkere soep.  soep die ik laatst gemaakt heb en er lekker vond was:

beeld wilt afvallen.

er te stillen zonder veel  basis recept is als volgt:

jn soepen niet. Als je soep zeeft wordt hij dunner, zijn de vezels erui

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten