zaterdag 9 december 2017

Medicatie dilemma

Ik heb vandaag van mijn psychiater een medicatie dilemma gekregen. Ik wil graag wat minder moe zijn. Ik ben bij de huisarts geweest  omdat ik dagelijks doodmoe ben en die heeft uitgebreid bloedonderzoek: vitamine d, vitamine b (onder andere b12 en nog een paar b's) ijzer tekort, schildklier, suikerziekte en nog een paar andere dingen. Hier kwamen geen afwijkingen uit die mijn vermoeidheid konden verklaren dus de vinger werd meteen naar de clozapine gewezen. En daar had hij wel een punt maar dit is het terrein van de psychiater. Dus ik heb een afspraak gemaakt om dit te bespreken en zij kwam met een voorstel: of clozapine beetje bij beetje afbouwen en kijken hoe het gaat of de clozapine aanvullen met venlavaxine en wat meer afbouwen. Venlavaxine is een antidepressivum uit de SSRI reeks. Deze pil zou de clozapine spiegel verhogen, dan heb je minder clozapine nodig voor meer effect. Klinkt ideaal want het geeft evenveel werking met minder medicatie en dus ook minder kans op terugval. Aan de andere kant heeft deze medicatie ook vervelende bijwerkingen en neem je een pil tegen een pil waar je misschien weer een pil voor nodig hebt en is "naturel" afbouwen zonder extra toevoegingen van medicatie over de hele lijn minder bijwerkingen zowel van de clozapine als de venlavaxine. Maar met naturel afbouwen is er weer wat meer risico op terugval en een terugval is weer heel erg vervelend. Dilemma! Ik ben er nog niet uit en als je weet wat ik wil doen input graag onder de post!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten