donderdag 29 juni 2017

Je moet eten maar je mag niet: ultieme frustratie

Je hebt mega honger en bijna dwangmatig het gevoel dat je moet eten, maar je mag niet! Dit is voor veel mensen frustrerend, bijvoorbeeld als je op dieet bent. Voor iemand met medicatiehonger is dit ultieme frustratie. Je moet maar je mag niet, wat doe je dan? Je kunt twee dingen doen: wat eten of de strijd aan gaan. Mijn ervaring is dat je de strijd niet wint met je wilskracht omdat je vecht tegen de biologie in je lichaam. Het is te vergelijken met iemand die op dieet is en wat lekkers wil, alleen dan is het gevoel veel erger en zwaarder. Iemand op dieet heeft wat aan wilskracht, maar iemand met medicatie honger niet. Meestal gaat lekkere trek of een "craving" na 20 minuten of een half uurtje weer weg en heb je geen trek meer. Als je het met je wilskracht aanpakt en het duurt 20 minuten is het prima, je kunt te de TV aanzetten, een boek gaan lezen, een ommetje maken of een andere manier van afleiding zoeken. Medicatie honger, als hij eenmaal begint, gaat niet weg bij mij. Het blijft zeuren in je hoofd, want het zit in je hoofd en niet in je maag. Het blijft een onweerstaanbaar gevoel en ik red het niet om van 19:00 savonds tot 23:00 op wilskracht de avond door te brengen zonder wat te eten. Je wordt knettergek en er is niks anders in je gedachten. Een halfuurtje kun je het wel volhouden maar de hele avond, of soms de hele dag, gaat niet. Er zijn allemaal anorexia tips om je lichaam voor de gek te houden zodat je niet hoeft te eten en minder honger hebt, veel water drinken bijvoorbeeld. Als je water drinkt heb je misschien een halfuurtje geen honger, dan is het water door je system en heb je weer honger. Je kunt koffie drinken. Jammer maar helaas, koffie heeft invloed op je medicatie spiegel dus het is niet aan te raden om heel veel koffie te drinken. Dan kun je nog gaan roken, wat veel mensen in de psychatrtie ook doen. Ik wil geen longkanker of COPD dus ik rook niet. Mijn oplossing is om voornamelijk groente te eten. Je kunt zeker wat lekkers maken met groentes, op dit moment ben ik mijn favoriete recepten recepten aan het bundelen. Je kunt ook een smoothie maken met groente en fruit. Het gaat erom dat je iets eet wat vult en wat calorie arm is en vezelrijk. Dan heb je een vol gevoel, ben je gezond bezig en kom je geen kilo's aan door de medicatie honger. Hier is ook de nodige wilskracht voor nodig maar als je wat lekkers maakt win je de strijd en ben je niet de hele dag gefrustreerd. Frustratie heb je al genoeg door de medicatie en de klachten waar je de medicatie voor neemt. Die medicatie moet je helpen om je leven weer op de rit te krijgen, om niet meer ziek te zijn maar het zadelt je wel met een ander probleem op. Als je je hier bewust van wordt ben je al weer een stap verder. Maar hiermee omgaan is zwaar dat zal niemand ontkennen.
Gewapend met komkommer en een smoothie ga ik de strijd aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten