zondag 25 oktober 2015


Medicatiehonger


Sophie:

Deze post gaat over medicatiehonger en hoe je je er bewust van kan worden. Mijn ervaring is dat als je je er bewust van wordt en weet hoe het voelt en wat het is, je er beter mee om kan gaan en het misschien wel kan proberen te weerstaan. Voor mijn ervaring en gevoel is medicatiehonger anders dan echt gewone honger omdat je voedsel nodig hebt en ook anders dan lekkere trek. Het is een sterke drang om jezelf gewoon vol te stoppen en voor mij maakte het dan niet zoveel uit met wat, ik had meer zin in ongezonde dan in gezonde dingen, maar het ging echt puur om het vullen van mijn maag.

Toen ik voor het eerst bij de diëtist kwam en haar probeerde uit te leggen hoe dat zat en hoe dat voelde, was het moeilijk voor haar omdat te begrijpen. Het is voor mij soms ook moeilijk. Als je probeert om het te weerstaan en probeert er niet aan te denken, gaat het juist mis en komt de gedachte en de drang naar eten tien keer zo hard terug als eerst. Je moet dus wel sterk in je schoenen staan om het te weerstaan.

Wat bij mij hielp was om dan gewoon wel te eten, maar dan gezonde dingen waar weinig calorieën in zitten. Ik at bijvoorbeeld komkommer, tomaat, wortel en radijsjes. Omdat het bij mij niet echt uitmaakte wat ik at, was dit wel een fijne oplossing. Wat ook hielp was dat ik me bewust werd van de situatie en dat dit geen gewone honger was. Toen ik de medicatie voor het eerst kreeg, was ik mij niet bewust van deze medicatiehonger. Ik at gewoon veel te veel en ook ongezonde dingen, waarvan ik zo dik werd. Als je je bewust bent van wat er aan de hand is, dan weet je ook dat dit komt door de medicatie en ik werd dan een stuk minder gefrustreerd bij het  negeren van de hongerimpuls. En als ik dan toch die honger voel, eet ik gewoon veel groente en soms wat fruit. Brood eet ik dan niet, omdat in een boterham met beleg ook al gauw 200 of 300 kcal zitten en als je dan vier boterhammen eet, is het ook al snel 800 kcal. Dus ik hield het bij groente, gekookt of rauw. Klink misschien een beetje raar en overdreven gezond, maar ik at gewoon zo 300 gram gekookte broccoli om mijn maag te vullen, niet omdat ik een gezondheidsfreak ben, maar puur omdat het nodig was vanwege de medicatiehonger. En dat werkte heel goed voor mij. Nu, na 6 jaar clozapine, heb ik die honger soms nog steeds en misschien zal ik dat wel voelen tot het moment dat ik ooit ga stoppen met de clozapine (ik denk niet dat die dag ooit komt), maar in ieder geval kan ik er nu beter mee omgaan.

 

Sarah:

Medicatiehonger, ik word er nog dagelijks mee geconfronteerd. Het zal ook wel niet weggaan, want ik wil nooit meer stoppen met mijn medicatie. Het kan mij regelmatig nog enorm frustreren, dat ik hiermee te maken heb. Wat bij mij helpt, is rauwe groenten eten en afleiding zoeken. Boek lezen, filmpjes kijken, met mijn dochter spelen. Als het mij maar afleidt. En vooral niet denken dat ik er niet aan mag denken, want voor ik het weet sta ik in de supermarkt of bij de bakker. En ligt mijn huis vol met zoetigheid.

Worteltjes zijn ook een beetje zoet, dus mijn nieuwe favoriete snack. In het begin was het echt even wennen. Ik eet wel gewoon brood, maar echt met mate. Ook let ik enorm op wat ik op mijn brood doe. Een diëtiste heeft mij hiermee geholpen.

Ik drink echt alleen maar smoothies, water en thee en melk. Heel saai ja, maar het werkt wel en ik heb veel meer energie. Met Zypreza was ik altijd heel erg moe, maar sinds ik gezond eet, valt het wel mee.

In het weekend eet ik trouwens wel wat lekkers, anders houd ik het niet vol. Een keer per maand mag ik van mijzelf pizza bestellen. En als ik dan een zwak moment heb, dan ben ik even heel gelukkig en daarna niet boos op mijzelf.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten