donderdag 18 februari 2016


Verleidingen weerstaan deel 2: Verjaardagen

Het weerstaan van verleidingen is een van de vervelendste dingen die je moet opbrengen als je wilt afvallen of gezond wilt blijven. Op elke hoek van de straat kun je rotzooi kopen en in de supermarkt, of zelfs tijdens het uitlaten van de hond, kun je verleidingen tegenkomen. Een van de moeilijkste momenten is: een verjaardag, en zeker als het ook nog eens je eigen verjaardag is! Ik heb vorig weekend mijn verjaardag gevierd en het was ook nog eens mijn 30ste. Ik had voor 15 man gekookt, veel gezonde dingen, maar er kwam ook taart op tafel, chips, stokbrood met kruidenboter, wijn, bier, frisdrank, nootjes en curry met rijst en een stoofschotel. De curry en de stoofschotel waren niet echt het probleem, die waren best gezond. Maar de rest niet. Het is erg moeilijk om alleen maar wortels en tomaatjes te eten en zeker als het je eigen verjaardag is! Ik heb voor die avond besloten dat ik een stuk taart mocht eten en een klein beetje van de rest van alles. Ik vond dit een moment waarop ik even, gecontroleerd, toe mocht geven aan de verleiding. Het was niet de bedoeling om helemaal niets te eten en ook niet om me helemaal vol te stoppen. Ik heb uiteindelijk iets meer gegeten dan dat ik me had voorgenomen, maar ik heb me ook niet helemaal vol gestopt. Dus al met al was ik tevreden.

Nu hebben we komend weekend weer een verjaardag, van een familielid. De bedoeling is dat ik me dan wel aan mijn voornemens houdt om gezond te eten en geen taart en andere rotzooi te eten en dat wordt ook weer moeilijk. Je wordt er de hele tijd mee geconfronteerd dat alle mensen om je heen lekker aan het snoepen zijn en jij aan een glaasje water zit. Dat is niet leuk en misschien wel een beetje deprimerend. Wat mij op zulke momenten helpt is om gewoon maar een goed gesprek te beginnen met iemand zodat je even bent afgeleid. Je mag ook over onzin praten, maar praten op verjaardagen helpt mij altijd om even niet aan al die taart te denken. Ik ben altijd een beetje huiverig om aan iedereen te vertellen dat ik aan de lijn doe. Het kan helpen omdat andere mensen je dan kunnen steunen om die avond van alles af te blijven, maar als je dan toch toegeeft aan de verleiding sta je weer voor schut omdat je je niet aan je doelen van die avond kunt houden. Wat dat betreft gewoon doen wat je fijn vind. Misschien is de druk van andere mensen wel een motivatie om nu juist niet toe te geven.

Wat lastig blijft, is dat je op zulke momenten puur op je eigen wilskracht moet vertrouwen. Je kunt met jezelf afpreken dat je een klein stukje taart eet of wat lekkers, maar niet te veel. Je kunt hier gedurende de dag ook rekening mee houden. Als je weet dat je ‘s avonds een verjaardag hebt, kun je met jezelf afspreken maar een beetje te eten, en er de rest van de dag rekening mee te houden door over de dag verspreid wat minder te eten. Dus neem 1 boterham voor ontbijt en eet wat minder bij de lunch. Zo kun je de schade een beetje beperken. En wat je ook in je achterhoofd moet houden, is dat het resultaat op de lange termijn bevredigend moet zijn en het is niet allemaal verloren als je je een avond niet aan je dieet of je voornemens houdt. De wereld vergaat niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten